Op vakantie! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Mark en Mirte - WaarBenJij.nu Op vakantie! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Mark en Mirte - WaarBenJij.nu

Op vakantie!

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark en Mirte

27 Juni 2012 | Tanzania, Dar es Salaam

Daar zijn we weer! naja, Mirte ligt beetje ziekig in bed, dus Mark is nu aan 't schrijven. Hoewel we 't allemaal wat minder avontuurlijk aanpakken, hebben we natuurlijk weer een hoop mogen beleven.

We hadden jullie in spanning gelaten of we wel benzine konden krijgen in Mzuzu. Nou, eigenlijk best makkelijk, als je maar betaalt. Na wat op en neer rijden (niet teveel natuurlijk, anders verbruiken we teveel) en op en neer pingelen konden we tegen een recordbedrag van 2.35 euro/L onze slurpmotor weer voltanken.

Er is nu ook een diagnose wat er eigenlijk mis is met de motor. De ignition coil (ik weet geen nederlands woord) blijkt verre van origineel. Daardoor verkeerde vonkjes en dus een stuk minder kracht en hoger verbruik. Naja, we hebben nog zo'n 600km te gaan naar Mombasa waar we 'm verkopen.

Ondertussen is iemand hier gaan Skypen, met als resultaat erg traag internet, dus de foto's gaan nog wat langer op zich laten wachten. maar dit terzijde.

Vanaf Mzuzu hebben we Matunkha bezocht. Een centrum waar 3 jaar geleden vanuit nederland geld heen is gestuurd om een motor te kopen. Met de motor wilden ze 't nogal onbereikbare gebied beter kunnen bereiken. We (met name mirte) waren benieuwd of dit geld wel is aangekomen en he 't nu gaat. Hierover in een volgend weblog wat meer door Mirte die er een ook stukje over heeft geschreven.

We waren niet meer van plan om wildparken te gaan bezoeken, maar iedereen zei dat we Nyika ECHT moesten bezoeken.

(Ondertussen is 't skypen gestopt, gaat weer sneller zo :)

Dus wij benzine gehamsterd, en op naar Nyika. En 't was inderdaad erg mooi (zie de foto's natuurlijk). Na eerst geen 30 dollar te willen betalen om te mogen kamperen bleek na wat aandringen er ook een Youth Hostel om de hoek te zitten waar we gewoon en bed & warm water konden krijgen voor 2 dollar. Veel leuker! 't Hostel was eigenlijk bedoeld voor schoolkidneren die 't park bezoeken, maar nu stond 't gelukkig leeg.

Ook veel leuker aan 't dorp was dat er een door stropers geschoten zebra werd gevild. Zonde natuurlijk, maar eenmaal dood waren we toch wel benieuwd naar hoe 't smaakte. En inderdaad werd 't vlees verkocht tegen een 'bushmeat' prijsje, de opbrengsten waren voor 't park. Ik kan je vertellen dat 't langzaam gegaard op een houtvuurtje best smakelijk is.

Overigens was 't vuurtje ook best wel prettig om ons bij op te warmen. 's Nachts vroor 't er best stevig! Dus we hebben sinds maanden weer eens in onze thermokleding geslapen!

Op de terugweg leek 't ons aardig om de weg een beeje af te snijden... dat doen we maar niet meer. Het gras stond erg hoog waardoor we niet zagen waar we reden. Resultaat: 10km afgesneden, 2 uur langer rijden, mark zijn voet geplet tussen de motor en een verscholen rotsblok (gelukkig op een helder moment in Ecuador geld uitgegeven aan stevige schoenen, dus slechts een kneuzing aan overgehouden), 2000 nogal jeukende graszaden in onze kleren en nog wat meer ongemak...

Onze laatste stop in Malawi was in Khondowe, een dop vlak bij Livingstonia. Livingstonia was een missie, gebouwd rond 1900. De eerste weg van Malawi is er te bewonderen (redelijk ruige weg), eerste elektriciteit, missie, kerk, etc. Kortom behoorlijk wat oude westerse invloeden en Europese geschiedenis. Leuk om dat weer eens te bezoeken. In Zuid-Amerika is namelijk redelijk veel koloniale geschiedenis te vinden, in Afrika is deze geschiedenis er natuurlijk ook wel, maar er is veel minder van overgebleven.

Na nog een extra dagje Khondowe (ik was lui en wilde niet rijden). De dag erop de grens over naar Tanzania!

En gelijk valt op dat: er wel benzine is, 't eten lekkerder is, de thee lekkerder is en er meer te krijgen is. Een stuk ontwikkelder dus.

Ons eerste doel in Tanzani was om visa voor India te krijgen, dus in een rechte lijn op naar Dar es Salaam. deze rechte lijn zou wat mij betreft ook wel death road mogen heten: vol idioot hard rijdende vrachtwagens, om de zoveel km een agent die jou stopt, maar de vrachtwagen achter jou -die echt niet opzij gaat- niet, en in de bochten staan ze wee met speedguns te flitsen. Naja, een paar dagen wat minder relaxed gereden, maar ongeschonden in Dar aangekomen. Snel een vals terugticket gemaakt zodat we de dag erop ons visum konden aanvragen.

Wat te doen in de week wachttijd? Nou een vakantie (Waren we nog niet op vakantie dan: nee, reizen is geen vakantie!) op Zanzibar leek ons wel wat, alleen kom je zanzibar eigenlijk niet in zonder paspoort ('t eiland doet een soort van onafhankelijk ten opzichte van Tanzania, maar dat is 't niet). Dus toch maar de boot op naar Zanzibar. Inderdaad bleek 't een een probleem dat we geen paspoort hadden, maar na 3 tellen discussieren: 'Je moet een paspoort hebben.' 'Dat hebben we niet, dat ligt bij de ambassade.' 'Zucht, ok, loop maar door.' waren we binnen!

In stonetown een paar dagen onszelf met erg leuke dingen bezig gehouden: snorkelen (helaas geen foto's, onze onderwaterbehuizing is gesneuveld), een spicetour (kruiden in 't wild), duiken... en een dagje Stonetown natuurlijk.

Snorkelen/duiken: erg veel koraal, mooie planten, vissen, naja zeebeesten dus. We hebben een lijstje met wat we allemaal gezien hebben en kunnen de foto's erbij zoeken die op internet staan... Maar dat is een beetje onzin, dus je moet 't doen met de mededeling dat 't mooi was en dat we nog wel een keer een onderwatercamera gaan kopen als we terug zijn van de reis.

Spicetour: de kruiden in 't wild bezoeken. Een erg toeristisch opgezette tour die toch wel leuk is! De groep bleek uit 100% nederlanders te bestaan, ach krgen we ook weer eens wat nieuws door vanuit NL. Een aardig lijstje met kruiden afgewerkt: vanille, citroengras, kardemon, folie, nootmuskaat, kruidnagel, cacao, koffie, gember, kurkuma, sinaasappel, starfruit (groeiden er ook). Best tof om in 't echt te zien wat thuis in de kast ligt.

Stonetown zelf is zoals de naam doet vermoeden van steen gemaakt. Veel hoge gebouwen en smalle straatjes waar je de weg zo'n 3x per minuut kwijtraakt. Ons hotel terugvinden bleef keer op keer een avontuur!
Maar een leuke stad waar we vaak vlees&(inkt)vis van de BBQ op hebben laten scheppen.
In 't kader van vakantievieren hebben we trouwens ook de ' suite' een hotel genomen: warm water, koelkast, tv (zonder zenders), 2 tweepersoonsbedden, airco, ontbijt. :D

Om niet alleen maa Stonetown te hebben gezien zijn we ook nog naar Jambiani geweest. Een dorpje aan de oostkant van Zanzibar. Erg toeristisch dorp bleek: alle prijzen worden verdubbeld als ze je zien aankomen, beetje vermoeiend. Gelukkig hadden we 't erg getroffen met ons verblijf: een vakantiebungalow :D. Best lekker om gewoon een heel huisje voor jezelf te hebben.

Naast verschillende Harry Potter films te hebben gekeken ('t regende 2 dagen), zijn we natuurlijk ook wel een beetje actief geweest: wadlopen over 't witte wad voor de deur & een dagje op de fiets een bos bezocht!

Ik krijg honger, dus vanaf hier even de highlights:

-op onze fietstocht hebben we ook nog een nogal kneuterig zeeschildpaddenproject bezocht: een bak met schildpadden. Er was geen fokprogramma en geen plan wat ze eigenlijk met de beesten moesten. 't Enige resultaat van 't project was dat de beesten nog niet waren gedood door vissers.
-op de terugweg naar dar is Mirte heerlijk zeeziek geweest
-in Dar hebben we zonder problemen onze visa voor India opgehaald!
-de motor die we hadden achtergelaten bleek ongeschonden en zelfs ingepakt door 't hotel
-nog zo'n 600km naar Mombasa
-gisteren kleren geshopt zodat we er wat minder als een zwerver bijlopen

De foto's:

Filmpje:
En voor wie een beetje wil weten hoe 't is om per motor te reizen: zoek de film 'mondo enduro' (http://en.wikipedia.org/wiki/Mondo_Enduro) eens op. Een reis rond de wereld op de motor en eigenlijk hebben we alle situaties in deze film al wel meegemaakt (naja, soort van).

Ok, ik ga lunchen! Misschien later nog wat meer verhaaltjes.

• 27 Juni 2012 - 13:37

Sorina:

Haha. Best een lap tekst voor Mark zijn doen! Natuurlijk moet je op reis ook vakantie houden! Waarom die valse tickets naar India? Gaan jullie eerst ergens anders heen? Enne Mark, misschien is een knipbeurt ook een goed idee ;). Leuke foto's verder! Veel plezier nog! x

• 27 Juni 2012 - 13:50

Tim:

lunchze!

ignition coil is overigens gewoon ontstekingsspoel. Verder ben ik het met Sorina eens, je begint er een beetje (hoe zeg ik dit lief...) zwerverig uit te zien. Hoewel je je wel braaf scheert zo op de foto's te zien (behalve op de foto van Nyika National Park maar wie scheert zich nou in een wildpark).

Ben je overigens nu pas op vakantie? 'K dacht dat je dat al de hele tijd op vakantie was ;).

groeten
    middelste broertje

• 27 Juni 2012 - 13:51

Tim:

Je had het vakantiecommentaar al voorzien zie ik nu (had er even overheen gelezen). Reizen is ook heel vermoeiend dus ik zal de smoes wel accepteren :).

• 27 Juni 2012 - 16:48

Maaike F:

Nice! Ik heb weleens gehoord dat die weg naar Dar idd Death Road oid wordt genoemd. Daarom heb ik er toen voor gekozen de trein te pakken.. duurt lang, maar is ook een belevenis op zich. Beterschap voor Mirte! Liefs

• 27 Juni 2012 - 18:26

Paulien:

Gelukkig, ik was al bang dat jullie geen vakantie zouden vieren:) Leuk verhaal en dito foto's weer! Hoop dat Mirte snel weer samen met je honger kan hebben

• 28 Juni 2012 - 08:12

Ruben N:

Mooi verhaal! Hoe maak je een valse terugticket? Een ignition coil is een bobine. Een transformator dat zorgt dat de boegie gaat vonken door een hoge voltage.

• 29 Juni 2012 - 12:59

Mark:

Ja, ik weet dat ik naar de kapper moet :).

• 29 Juni 2012 - 21:19

Ricky:

Ha Mark en Mirte,
    Spannende verhalen en er volgen er vast veel meer. Blijf jullie volgen en geniet van al het moois!
    Liefs,
    Ricky (Dordrecht)

• 02 Juli 2012 - 11:10

Marloes En Gijs:

Leuk dat het gelukt is om de foto's te uploaden. Volgens mij gaat het nooit lukken om een fotoboek van jullie reis te maken;).

Groeten uit Utrecht!

• 02 Juli 2012 - 14:14

Anna:

't Is wel crazy hoeveel landen jullie bezoeken! Ik heb nog niet eens alles gelezen, maar ik ben benieuwd naar jullie verhalen over ZImbabwe en Botswana. En wat is dat park in Malawi prachtig...

Groetjes van een gestaag aan haar boek voorttikkende Anna in Utrecht

• 02 Juli 2012 - 18:05

Oma En Opa:

Lieve Mark en Mirte,
    gisteren hebben we Sonja en Henk alvast een goede reis en fijne vakantie toegewenst, samen met jullie gaan ze binnenkort een klein stukje van het zeer warme India verkennen.
    Geniet er samen van,

liefs van uit en zonnig Schiedaoma en opa

• 08 Juli 2012 - 12:15

Bert En Tineke:

vandaag het heldere idee opgevat om jullie weblog weer eens op te snorren en te lezen waarjullie inmiddels uithangen ;). Geen Afrika meer lezen we, heb een goede tijd in India! Leuk om het stukje over Malawi/ Nyika te lezen, twas toch de moeite wel waard he? ;) We zijn uiteraard nieuwsgierig naar het stukje van Mirte over Matunkha..
    Groetjes!